تنگی کانال نخاع


در بدن انسان دو نوع تنگی کانال نخاع وجود دارد تنگی کانال در گردن که عوارض بسیاری دارد و دیگری تنگی کانال نخاع در کمر می باشد .

در تنگی کانال نخاع کمر که درقسمت تحتانی کمر بوجود می آید مانند باسن ، در واقع فشار حاصل بر روی ریشه نخاع که در قسمت تحتانی کمر وجود دارد این تنگی را بوجود می آورد و باعث بوجود آمدن بیماری سندروم سیاتیک می شود و با تنگ شدن ستون فقرات به نخاع و کانال نخاعی بین ستون فقرات فشار وارد می شود بیشتر از ¾ تنگی نخاع در قسمت کمر بوجود می آید .

 درد پشت پا نیز حاصل از این فشار آمدن به ریشه های اعصاب در اطراف ستون فقرات می باشد .

تنگی کانال نخاع در هر قسمت علائم خاص خودش را دارد که در این مطلب و مطالب بعدی شرح خواهیم داد :

در کل  باید گفت که ستون فقرات دارای مهره هایی می باشد که این مهر ها دارای زاویه ایی هستند، بین مهره ها هم صفحاتی برای حرکت راحت مهرها قرار دارد  این مهره ها از کانالی که در وسط آنها قرار دارد محافظت می نمایند در داخل کانال  نخاع توسط پرده های مغزی عبور می نماید حال اگر به هر صورتی این کانال تحت فشار قرار بگیرد باعث فشار روی نخاع و تنگی کانال نخاعی میشود  و فرد به بیماری تنگی کانال نخاع مبتلا می شود

در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی از بیماری تنگی کانال نخاعی به شما بدهیم و علت و نشانه های آن را شرح دهیم :

 بیماری تنگی کانال نخاع علل زیادی دارد که در زیر آمده :

اولین علت بوجود آمدن بیماری تنگی کانال نخاع افزایش سن و کهولت سن می باشد یعنی در افراد پیر و مسن بیشتر خود را بروز می دهد .

دومین علت آرتروز می باشد که باعث وجود آمدن تنگی کانال نخاع می شود .

سومین علت وراثت یا ژنتیکی می باشد که این بیماری  از پدر به پسر می رسد .

چهارمین علت می تواند لغزش ستون فقرات  (ضربه و غیر ) باشد .

 اخرین علت هم می تواند وجود تومور در ستون فقرات  باشد که باعث ایجاد فشار و تنگ شدن کانال نخاع شود .

اما نشانه های بیماری تنگی کانالکمر می توان درد پا و درد کمر و بیحسی و  از پا افتادن در مدت زمان کوتاه پیاده روی کردن باشد .

 اما به این نکته دقت نمایید که علائم در این بیماری آرام پیشرفت می کنند و درد نیز ثابت نیست و احتمال کاهش درد در یک مدتی زمان کوتاه هم وجود دارد این بیماری در پیاده روی و حرکت ایجاد می شود و با کم تحرکی مانند نشستن و یا خوابیدن بهبود می یابد .

در تشخیص این بیماری پزشک ابتدا چندین سوال در رابطه با علائم و درد های بیمار می پرسد برای مثال از کرختی ، ضعف ، احساس گرفتگی یا درد در پاها و درد در پا و نقص عملکرد جنسی می پرسد که اگر دکتر شک به این بیماری ببرد بیمار را برای آزمایش ها می فرستد آزمایش هایی همچون تصویر برداری با ام آر آی و سیتی اسکن و میلوگرام بر روی بیمار انجام می شود تا اگر بیمار مشکل تنگی کانال نخاع را دارد مشخص شود این بیماری راه های درمانی بسیاری دارد ، بسته به تشخیص پزشک یکی از راه های درمانی را انتخاب می شود .

درمان بیماری تنگی کانال نخاع به صورت پلکانی می باشد بسته به پیشرفت و درد بیمار انتخاب می شود .

 در مرحله اول به بیمار حرکات ورزشی درمانی داده می شود تا انجام دهد .

 در مرحله دوم بیمار به فیزیو تراپ متخصص مراجعه می نماید تا به ماساژ و استفاده از وسایلی همچون کمربند بیمار را درمان نماید .

در مرحله آخر هم با تشخیص پزشک معالج جراحی انتخاب می شود .

اوزون تراپی                درمان دیسک کمر بدون جراحی         درد شانه         

ازن درمانی                  درد مچ دست                                    نوار عصب و عضله            

درمان دیسک                زانو درد                                          درمان آرتروز گردن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.