وقایع کلینیک

وقایع کلینیک

 

www.pardispainclinic.com-darman disk

www.pardispainclinic.com-darman disk kamar dard www.pardispainclinic.com-darman disk kamar  www.pardispainclinic.com-seminar darman disk www.pardispainclinic.com-seminar pardis www.pardispainclinic.com-seminar www.pardispainclinic.com-darman dard

اولین سمینار درد سالمندی پنجشنبه هشتم مرداد با همکاری کلینیک چند تخصصی درد پردیس و انجمن علمی بیهوشی و درد موضعی با امتیاز بازآموزی برای پزشکان در هتل بزرگ تهران با موفقیت برگزار شد.در این سمینار سخنرانیهای علمی از گروههای تخصصی مختلف اجرا شد و پزشکان زیادی از آن استقبال کردند.

 

منبع :

درمان دیسک

پارگی تاندون شانه

تعریف کلی :

تاندونیت یا التهاب تاندون شانه: سندرومی است به نام گیر کردن تاندون شانه یا ایمپینجمنت.

در صورت پارگی تاندون شانه ویا ضرب دیدن عضله ها این بیماری را پارگی عضلات چرخاننده شانه نیز می نامند که به دو نوع زیر تقسیم می شود:

  1. دسته نسبی
  2. دسته کامل

روتاتور کاف یا کپسول گرداننده شانه : تشکیل شده است ازچهار عضله که مفاصل شانه را کنترل نموده و حرکت می دهد.

و اما علت های ایجاد آن را در پارگی تاندون شانه در دو علت آسیب دیدگی و تخریب می توان بیان نمود. اما در پارگی  و التهاب آن عوامل زیادی را می توان دخیل دانست از جمله:

رشد زیاد استخوان ، عدم خون رسانی مناسب و فشارهای پیاپی

با علت هایی همچون سن زیاد ، کارهای سخت فیزیکی و یا کاری که با بالا نگهداری سر انجام می شود و یا ورزش کار ها مخصوصا رشته های که در آن بدن کشیده می شود را می توان افزایش دهنده این ریسک نامید.

با علایم زیر که برخی از علائم معمولی پارگی تاندون شانه است می توان پی به این مهم برد:

  • درد بر روی شانه دچار التهاب یا پارگی در هنگام خواب
  • عدم توانایی بالا بردن دستها
  • احساس شکستگی در زمان حرکت بازوها
  • درد شدید در زمان بلند نمودن و پایین آوردن دست هایمان

موارد فوق را می توان از راه آزمایش MRI مشخص نمود و به درمان آن پرداخت و روش های درمانی نیز به دو راه حل ختم می شود یا از طریق عمل ویا به طریق بدون نیاز به عمل شامل موارد زیر:

استراحت ، استفاده از استرویید ، سرما درمانی ، ازن تراپی ، دارو و یا فیزیوتراپی که خود شامل : اصلاح اندامی ، آب درمانی و یا نرمش های گام به گام با بیمار ، باندبستن دست که البته توسط متخصصین انجام می گردد زیرا این عمل را اگر فرد بیمار انجام دهد شامل مشکلات دیگری می شود ، کمپرس با آب گرم و سرد ، استفاده از دستگاه های مختلف و …..

البته بیمار نیازمند آرامش است زیرا در نبود آن روند کار کند ویا ناممکن می شود ، دستگاه های فیزیوتراپی به همراه روش های سنتی نقش اصلی را برای رهایی از بیماری دارند.

 

منبع :

درمان دیسک

آرتروززانو


 

آرتروززانو 

آرتروز زانو  از بین بیماری های مفصلی  جزو پیشرونده ها می باشد که  در افراد بالای 40سال بسیار شایع بوده و اسم لاتین آن هم Knee Osteoarthritis می باشداین بیماری  در خانم ها بدلیل کم تحرک بودن نسبت به مردها بیشتر دیده می شود این بیماری نام های دیگر هم دارد برای مثال به این بیماری استئوآرتریت هم می گویند بعضا هم دیده شده که به این بیماری استئوآرتروز هم گویند

دلایل آرتروز زانو :

اما دلایل به وجود آمدن این بیماری می تواند ژنتیک ، چاق بودن فرد ، افزایش سن فرد ، نوع شغل و فعالیتی که فرد انجام می دهد باشد که اگر فرد دچار آتروز باشد با گذشت زمان این بیماری پیشرفت می نماید .

آرتروز در واقع کاری که می نماید این است  که بافتی که برای انعطاف پذیری بیشتر بین مفصل ها و نقاط اتصال استخوان ها قرار دارد را تخریب می نمایدکه این کار باعث سخت شدن و سابیدگی در حرکت می شود بیشتر در تشکک زانو این اتفاق می افتد و حرکت را برای فرد بیمار بسیار سخت می نماید .

اما بعضی از عوامل باعث بوجود آمدن بیماری آرتروز می شود که در ذیل آن را شرح می دهیم :

اولین مورد ضربه میباشد که احتمال دارد به زانو یا مفصل برخورد کند بسته به شدت می تواند آسیب بسیاری در بلند مدت و کوتاه مدت به بدن انسان بزند دومین مورد پارشدن بافت مفصل  که باعث سابیدگی و شروع آرتروز می شود سومین مورد هم دررفتگی استخوان از مفصل می باشد که باعث شکست شدن مفصل می شود ومورد بعدی وجود  بیماری کندرومالاسی کشکک می باشد البته بیماری های مفصلی دیگر مانند بیماری های عفونی نیز این مورد را تشدید می نماید و هر کدام جدا گانه باعث بوجود آمدن آرتروز می شود مورد بعدی هم تغییرشکل دادن حالت استخوان ها براساس عملکرد یا فعالیت می باشد مثلا ضربدری شدن پا و پرانتزی شدن استخوان ها و غیر..  می تواند باعث بوجود آمدن آرتروز شود مورد بعدی انجام ندادن فعالیت کافی در روز می باشد که می تواند باعث بوجود آمدن آرتروز شود مورد بعدی هم فشار بسیار زیادی که در شغل فرد به استخوان ران یا مفصل فرد می آیدو باعث پارگی یا شکستن بافت مفصل می شود عامل مهمی که در بروز آرتروز بسیار تاثیر دارد چاقی فرد و داشتن اضافه وزن می باشد این اضافه وزن فشار را بروی مفصل ها وارد می آورد باعث بوجود آمدن آرتروز میشود از موارد دیگر هم می توان ژنتیک  و غیر…. را نام برد .

علائم آرتروز :

 درد در مفصل و بافت های اطراف  که گذشت زمان بیشتر می شود تغییر شکل که عموما به صورت التهاب می باشد صدا دادن مفصل ها در هنگام حرکت که در واقع خشک شدن مفصل را نشان می دهد ایجاد کیست در پشت پا یا پشت مفصل می باشد .

در مفصل شما بسیاری مایع جمع خواهد شد که نشان از آرتروز دارد آرتروز باعث کاهش یافتن انعطاف بدنی شما یعنی دامنه حرکت شما را کم می نماید .

اما آرتروز راه های درمانی بسیاری دارد که در زیر با آنها آشنا می شوید شما برای انتخاب راه درمان بادی با پزشک متخصص خود مشورت نمایید تا شما به شما بهترین راه را پیشنهاد نمایید :

آرتروز را می توان به وسیله دارویی که پزشک معالج  برای فرد بیمار تجویز می نماید درمان نمود .

راه دیگر کاهش اضافه وزن فرد بیمار که فشار را از روی مفصل بیمار برمی دارد .

راه بعدی درمان آرتروز  مراجعه به فیزیوتراپیست می باشد  فیزیوتراپ با تنظیم برنامه های گوناگون در بهبود و درمان آرتروز به شما کمک می دهد این برنامه می تواند برنامه ورزشی برای قوی کردن عضلات پیرامون مفصل و کاهش  فشار آمدن به مفصل شود و یا برنامه تمرینی برای فعالیت در آمدن مفصل که به درمان آن کمک می نماید  البته برنامه هوازی هم برای بیمار مانند پیاده روی و دویدن و دوچرخه شواری و غیر ….. داده می شود .

فیزیوتراپ فعالیت  بدنی در روز را کنترل می نماید و حرکات درست را به بیمار می گوید و  حرکات غلط و اشتباه بیمار را اصلاح می نماید اغلبفیزیوتراپ ها از وسایلی هم برای نگه داری از مفاصل استفاده می نمایند تا مفصل بیمار درهنگام  انجام حرکات روزانه  آسیب نبیند .

معمولا فیزیوتراپها  از آب درمانی هم استفاده می نماییند یعنی حرکاتی را به ما آموزش میدهند تا ما در استخر یا در وان های خانگی آنها را انجام دهیم آب درمانی یکی از  راه های درمانی محبوب می باشد .

آخرین راه درمانی جراحی می باشد  که جراحی زمانی انجام می شود درد مفصل بسیار شدید بوده و دکتر متخصص صلاح می داند که این درمان را انتخاب نماید .

جراحی بر روی مفصل زانو می تواند به عوض کردن مفصل زانو و یا برداشتن کشکک و یا تنظیم مفاصل های درگیر ویا برداشتن و جوش دادن دو استخوان بانجامد  البته در زمانی که مفصل تغییر شکل می دهد جراحی  استئوتومی انجام می شود .

 

منبع :

درمان دیسک

ازن تراپی

ازن تراپی

 

در این شیوه توسط یک دستگاه ازن ساز پزشکی ، اکسیژن دو ظرفیتی به اکسیژن سه ظرفیتی تبدیل میشود و ظرف مدت 14 ثانیه به منطقه دچار درد ، التهاب و آسیب تزریق میشود. پس از تزریق به مرور اکسیژن تک ظرفیتی در موضع آزاد میشود و کمک به کاهش درد و ترمیم آسیب میکند.این روش نوین در درمان آرتروز ، آسیب های دیسک ، تنگی کانال نخاع ، زخم های دیابتی و … بسیار موثر است.

 

منبع :

درمان دیسک

کمر درد

کمر درد چیست؟

 

کمر درد پنجمین دردی است که افراد بخاطر آن به پزشک مراجعه می کنند و بطور میانگین از هر 5 نفر ، 4 نفر از آن رنج می برند. این درد در افراد متفاوت به علتهای مختلف ایجاد می شود.

7شایع ترین علت آن ،عوامل مکانیکی ازجمله فشار ، کشش ، شکستگی و ضربه به بخشهای مختلف ستون فقرات می باشد . قرار گرفتن بدن در وضعیت ناجور ، چاقی ، خم و راست شدن مکرر ، خستگی و استرسهای روحی از جمله عوامل تشدید کننده می باشند که می توانند منجر به کشیدگی ، پارگی و یا دررفتگی درعضلات و مفاصل کمر ، همچنین دررفتگی دیسک بین مهره ای ، تنگی کانال نخاع و یا شکستگی مهره ها شوند.علت عمده کمردرد در سنین جوانی ، ضعف عضلات کمر و شکم می باشد .

یکی از دلایل اصلی کمردردها پس از جراحی کمر ، آرتروز مفاصل بین مهره ای ستون فقرات است و این ناشی از دستکاری شدن ستون فقرات در حین خارج کردن دیسک و یا بکار بردن فیکساتور های فلزی در مهره ها می باشد.

التهاب این مفاصل موجب ایجاد کمردردهای شدید می گردد و می تواند موجب محدودیت حرکتی و خشکی صبحگاهی گردد. تنگی کانال نخاع از جمله مواردی است که معمولا ” با افزایش سن ایجاد می شود و ناشی از کاهش ارتفاع دیسکها و بیرون زدگی دیسک سخت به داخل کانال نخاع می باشد . در این صورت استخوانها و لیگامنت های مفاصل فاست متورم و ضخیم تر شده و موجب وارد کردن فشار به داخل کانال و مجرای نخاع می گردد . بنابراین مجرای نخاع باریک شده و تنگی کانال نخاع ایجاد می گردد. این تنگی با توجه به ناحیه درگیر و شدت آسیب ، علایم متفاوتی ایجاد می کند که می تواند موجب درد ، کرختی و بی حسی در پا ، کمر ، گردن ، شانه ، آرنج و ضعف دست و پا گردد.

 

در موارد دررفتگی دیسک بین مهره ای ، لایه بیرونی دیسک پاره می شود و لایه ژلاتینی داخل آن بیرون ریخته ، به اعصاب پا فشار وارد خواهد کرد و عصب آسیب دیده متورم و دردناک می شود.

این نوع کمردرد همان درد سیاتیک است . سیاتیک بزرگترین عصب بدن است و حس مفصل پا را به مغز گزارش می دهد بدین ترتیب اگر اختلالی در آن ایجاد شود دردی در مسیر عملکرد آن ( از لگن تا نوک پا ) احساس خواهد شد . نکته قابل توجه این است که در مواقعی که درد کمر بدون ضعف عضلانی احساس شود مشکل در دیسک کمر بوده و نباید با سیاتیک اشتباه گرفته شود.

 

منبع :

درمان دیسک